در حال بارگذاری ...
کارگردان حاضر در بخش خیابانی جشنواره  تئاتر فجر مطرح کرد

مهناز پاکدل: «هفت سنگ»؛ راوی تنهایی انسان‌هاست

مهناز پاکدل، یکی از کارگردان‌های نمایش خیابانی «هفت‌ سنگ» می‌گوید این نمایش ۲۵ دقیقه‌ای در ژانر دفاع مقدس کار شده و روایتی است از تنهایی‌ انسان و اتفاقاتی که جنگ برای انسان‌ها به دنبال دارد.

به گزارش ایران تئاتر، بخش خیابانی چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر ‌فجر با حضور و رقابت بیش از صد نمایش در حال برگزاری است.

نمایش «هفت‌سنگ» به نویسندگی مهناز پاکدل و کارگردانی مشترک سعید نظریان و مهناز پاکدل، راه‌یافته از خراسان رضوی، یکی از آثار بخش‌ خیابانی جشنواره فجر 42 است که نگاهی دارد به تنهایی انسان‌ها و معضلاتی که جنگ برای انسان ایجاد کرده ‌است.

او توضیح داد: «نمایش ما درباره شخصیتی به نام سعید است که به واسطه شهادت برادرش‌‌‌ در‌ جنگ، هر ساله‌ به شهرهای مختلف سفر می‌کند تا نذر‌ش را که توزیع آب میان مردم ادا کند و در این سفرها، داستان زندگی‌اش را نیز تعریف می‌کند؛ در حقیقت تنهایی انسان و اتفاقاتی که جنگ می‌تواند برای هر کسی به وجود بیاورد، شالوده اصلی این اثر است.»

این کارگردان با بیان اینکه ایده اصلی داستان از سوی سعید نظریان ارائه و چند بار بازنویسی شد، گفت: «مهم ترین ویژگی نمایش‌خیابانی ارتباط درست و موثر با مخاطب است و در ضمن حفظ حرمت مخاطب، حرفی نیز برای گفتن داشته باشد، بنابراین سعی کردیم با بهره‌گیری از تجربیات اجراهای گذشته، علاوه بر استفاده از موسیقی جنوب، از برخی تصاویر و میزانسن‌ها برای ارائه بهتر اثر استفاده کنیم.»

پاکدل، برگزاری جشنواره‌ تئاتر‌فجر‌ را اتفاقی بسیار مهم و اثرگذار دانست و‌ ‌گفت: «ارتباط با هنرمندان تئاتر و رفاقت‌هایی که‌ در طول برگزاری این رویداد شکل می‌گیرد و‌ از همه مهم تر قرارگرفتن در ‌فضای حرفه‌ای ‌تئاتر فجر که آرزوی هر هنرمندی است، دستاوردی بی‌نظیر برای اهالی تئاتر است تا خود را محک بزنند.»

چهل‌و‌ دومین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر به ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت

کارگردان حاضر در بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی می‌تواند به جمع‌بندی سریع‌تر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، می‌گوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته‌ شده است.

|

گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

حمید کاکاسلطانی: امیدوارم بخش فراگیر در جشنواره دائمی شود
گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

حمید کاکاسلطانی: امیدوارم بخش فراگیر در جشنواره دائمی شود

داور بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین المللی فجر با اظهار امیدواری نسبت به دائمی شدن بخش فراگیر در جشنواره است می‌گوید حضور در این رویداد، به بهبود زندگی هنرمندان دارای معلولیت و خودباوری و درک فرصت‌های برابر در زندگی شخصی‌شان کمک می‌کند و در صورت استمرار، نتایج اجتماعی ...

|

در گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی جشنواره تئاتر ‌فجر مطرح شد

«گوش‌کن می‌شنوی»؛ نگاهی به جنگ و خاطرات آن دوران دارد
در گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی جشنواره تئاتر ‌فجر مطرح شد

«گوش‌کن می‌شنوی»؛ نگاهی به جنگ و خاطرات آن دوران دارد

امید ‌رجبی، کارگردان نمایش خیابانی «گوش‌کن می‌شنوی»، این نمایش بیست دقیقه‌ای را دارای درون‌مایه‌ای اجتماعی و دفاع مقدسی می‌داند که علاوه بر اینکه نیم نگاهی به جنگ و خاطرات این دوران دارد، به فرهنگ صحیح استفاده ازگوشی همراه نیز اشاره می‌کند.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

نظرات کاربران